Finalresa 2016

Dag 1 den 14/10 2016

Årets sista resa inleds i 11 graders värme med färd via Ljungby, Alvesta, Lammhult, Vrigstad och Sävsjö till dagens mål, favoritcampingen Hätte camping i Tranås. Mysig afton inomhus med god mat och dryck.

Dag 2 den 15/10 2016

På förmiddagen far vi ut från Tranås och norrut. I Mjölby går vi över till att följa gamla E4 sträckning upp till Norrköping. Därifrån blir det småvägar runt Glan; Skärblacka, Vånga, Falla och Finspång. Därifrån vidare till våra goda vänner M&H. Trevlig afton med god och värmande gryta med tillbehör! Precis som vanligt!

Dag 3 den 16/10 2016

Frukost intas och därefter tar vi farväl av våra vänner M&H för denna gång och rullar söderut. Självklart tar vi en liten, trevlig omväg och far därför längs E22 nedåt för att slutligen följa väg 40 till Eksjö och Eksjö camping. Där vi stannade för natten med en fin utsikt över vattnet.

Dag 4 den 17/10 2016

Nu lämnar vi Eksjö bakom oss och åker via Växjö och besök på släktgravar vidare till Tingsryds camping. Mulet, blåsigt och kallt men finfin utsikt över sjön.

Dag 5 den 18/10 2016

Dagen inleddes med en promenad i omgivningarna då A har tillbringat en del tid här för mer än 60 år sedan då mormor och morfar bodde här några år. Vi for vidare från denna trevliga camping via Ryd, Glimåkra, Broby, Kristianstad, Åhus, Brösarp mot Simrishamn. På grund av vägarbete fick vi åka en omväg via Ravlunda, Vitaby och S.t Olov. Trevligt att se då vi bott i omgivningarna tidigare. Så kom vi då fram till Tobiksviks camping där vi fick uppleva att förarfönstrets fönsterhiss slutade fungera med neddraget fönster. Var hittar man då säkringen? Ingen dokumentation finns på detta. Skulle vi försöka köra hem med öppen ruta (+10 grader duggregn)? Hitta något att klistra för? Fanns det något öppet där vi kunde få hjälp? Lyckades slutligen via telefon få tag på en bra kille hos Bengt i Örkelljunga som, litet på övertid, tog reda på var man hittar säkringen till fönstret. Under golvet på förarplatsen?!? Jodå där satt en säkring som var trasig. Detta har hänt en gång tidigare, men det var vid leverans så fönstret var uppe då. Löstes den gången genom inlämning hos Bengt i Örkelljunga. Ingen reservsäkring hade vi heller, men vi körde till en bensinmack och fick tag på rätt säkringar. Åter campingen och äntligen mat! Härlig utsikt över havet! Sista campingkvällen detta året firades med bubbel, paté, vin med mera!

Dag 6 den 19/10 2016

Hemresa via Äsperöd utanför Tomelilla för att se hur vår gamla gård mådde idag! Därefter for vi ned till Ystad och följde sedan sydkusten hem igen. Då blev det efter Ystad passage av Svarte, Abbekås, Smygehuk, Trelleborg, Svedala, Lund, Röstånga, Perstorp och Örkelljunga till hemmet!Så var vi då hemma igen efter 132 mil denna gång. Nu börjar Gulliwers vintervila!

Ullared med Greta och co

Dag 1 den 4/10 2016

Nu bär det av igen för en traditionell Ullareds resa där vi möter husvagnen Greta med våra goda vänner E&G inuti. Mycket shopping avslutades med en härlig pizza inomhus i Gulliwer då det bara var 14 grader utomhus.

Dag 2 den 5/10 2016

Efter en liten förmiddagsshopping rullar vi hem via Falkenberg och gamla E6. Fattigare på pengar, men rikare på prylar och minnen…

Resa norröver

Dag 1 den 10/9 2016

Vi reser i sol och värme hemifrån vis Nissastigen och väg 26 förbi bland annat Tidaholm och Skövde. Vi kommer till slut fram till Barfotens camping utanför Otterbäcken. Sol och varmt (ca 24 grader. Middag utomhus i solens sken och med fin utsikt ut över Vänern!

Dag 2 den 11/9 2016

Dagens etapp börjar med 17 grader och molnigt. Färden går via Kristinehamn, Ekshärad (vacker röd träkyrka med smidda järnkors) och Stöllet till Malung där vi fick en fin plats som vanligt. Litet halvsoligt och runt 20 grader men med en fin utsikt över vatten. Ingen dansbandsvecka denna gången heller!

Dag 3 den 12/9 2016

Från Malung far vi i sol, men bara 8 graders värme. Vi tar ”route 66” via Lima och Sälen där vi tar väg 311 mot Särna. Vi byter till väg 70 ett tag för att åter svänga av på väg 311 för att via byn Högvålen (Sveriges högst belägna by) fortsätta mot dagens mål Tännäs camping. Mängder med busiga renar på och invid vägen. När vi kom fram var det 24 grader i solen, men ändå litet kallt.

Dag 4 den 13/9 2016

Och så stängde vi dörrarna och for vidare vi Vemdalen väg 35 och väg 83 till Ljusdal. Omfattande vägarbeten på väg 315 gjorde resan litet extra intressant och jobbig. Vi belönade oss med fläsk-karré och potatisgratäng och litet vin!

Dag 5 den 14/9 2016

Vi lämnade Ljusdal och stannade i Järvsö där vi besökte Lill-Babs ”Caffär” och inhandlade litet godsaker till  kvällskaffet. Färden går sedan vidare via Bollnäs till Orsa camping där vi landade i sol och med en underbar utsikt över Orsasjön. Ingen TV inspelning med Kalle Moraeus den här dagen?

Dag 6 den 15/9 2016

Orsa camping lämnades vid 10 tiden varefter vi rundade Orsasjön på en mindre väg. Färden gick sedan via Mora, Tällberg (på en liten mindre väg), Leksand, Insjön, Borlänge, Hedemora och Avesta till dagens etappmål som var Silvköparens camping strax norr om Sala. Soligt och varmt, men ganska tråkig camping tyvärr.

Dag 7 den 16/9 2016

Nu tar vi oss från Silvköparens camping via Sala, Västerås, Kvicksund, Julita, Läppe, Hjortkvarn, Borensberg, Motala och Mjölby till Hätte camping i Tranås.

Dag 8 den 17/9 2016

Så inleder vi den sista etappen på denna utfärd via väg 32 mot Aneby och ned mot Huskvarna på en slingrande och bitvis vacker serpentinväg (ovanlig för Sverige!). Därefter väljer vi Nissastigen hemåt. Hemma kunde vi pricka av totalt strax över 200 mil från denna utfärd. Bränsleförbrukning i snitt 0,95 liter/mil! Inte illa för en så tung husbil!

Flygdagar på Malmen

Dag 1 den 26/8 2016

Från hemmet far vi till Hätte camping i Tranås där vi övernattade i härligt varmt väder. Vi satt länge under markisen på kvällen och njöt!

Dag 2 den 27/8 2016

Dagens etapp gick via ett besök på Vikbolandet, kyrkogård i Norrköping och Linköping, upp till våra goda vänner E&G vid Vättern. En som vanligt trevlig kväll med god mat och så.

Dag 3 den 28/8 2016

Detta blev en vilodag för Gulliwer eftersom herrarna hade ett besök på Försvarsmaktens flygdagar på Malmen på programmet. Mycket buller och fantastisk show med mängder av flygplan från många olika länder. Kvällen avslutades givetvis med god mat och mycket prat.

Dag 4 den 29/8 2016

Avresa från E&G mot Movänta camping igen. På vägen besökte vi ”Ljusboden i Hult” där det fanns mycket att titta på och köpa! På campingen var det tämligen tomt eftersom säsongen närmade sig sitt slut för dears del.

Dag 5 den 30/8 2016

Hemresa via Vetlanda, Sävsjö, Ljungby och väg 25. Väl hemma hade ett sedvanligt besök i trädgården av en älgko och hennes kalv/kalvar för att inta äpplen och äppleträdsblad skett. När Gulliwer är borta dansar älgarna…..

Visit i Norrköping och Småland

Dag 1 den 13/8 2016

Resan inleds med transportsträcka på väg 25 och E4 upp till Jönköping. Där bytte vi till gamla E4 som vi följde längs Vättern förbi Gränna, Ödeshög och Väderstad till Mjölby. Delvis mycket vackra vyer och miljö. Efter Mantorp äntrade vi E4 igen för att slutligen landa hemma hos våra goda vänner B & F på deras gård utanför Norrköping. Vi fick bese deras vackra nybyggda hus och åt en god middag tillsammans. Efter en mysig kväll med mycket prat om gamla tider tog dagen slut och natten tillbringades på deras gårdsplan.

Dag 2 den 14/8 2016

Efter en härlig frukost tog vi farväl och rullade vidare till Mem för att se hur det såg ut, bland annat inför framtidens eventuella besök. Dagen fortsatte med ett ytterligare besök hos gamla vänner. Denna gång hos M&H på deras landställe norr om Norrköping. Som vanligt trevligt med god mat även här.

Dag 3 den 15/8 2016

Efter långfrukost rullade vi vidare, denna dag via E22 och väg 40 till Movänta camping utanför Eksjö. Förvånansvärt mycket besökare, mest tyskar med husvagnar eller tält.

Dag 4 den 16/8 2016

Via väg 40 till Jönköping följt av Nissastigen bar det hemåt i ganska soligt väder. Så tog även denna resa slut.

Rundtur i Småland/ på Öland

Dag 1 den 4 /7 2016

Den första dagen går resan via Ljungby, Växjö, Vrigstad och Eksjö till Movänta camping straxt utanför Eksjö i den lilla orten Hult.  En liten trevlig camping med bad och ett lugnt läge.

Som kuriosa kan nämnas att Albert Engström växte upp här i Hult, eftersom hans far var stins på den numera nedlagda stationen. Det var det ingen av oss som visste!!  Efter en lugn kväll med solsken och utsikt över sjön somnade vi för att förbereda oss på nästa dags utfärd.

Dag 2 den 5/7 2016

Nu bär det tillbaka till Eksjö för att sedan följa väg 32 följt av väg 47 till Vetlanda. Därefter följde vi väg 125 hela vägen till straxt norr om Kalmar där E22 tog vid en kort sträcka. Väg 125 är en mysig liten väg genom många små Småländska samhällen. Bitvis är den ganska smal för en husbil, men det kompenseras av naturen och annat runt vägen.

Efter Kalmar blev det förstås Ölandsbron och via Färjestaden och sedan den gamla kustvägen (Runsbäcksvägen) via Mörbylånga ut på väg 136 vid Kastlösa. Regnmolnen tornade upp sig, men vi slapp regnet trots allt.

DSC_0265DSC_0267 DSC_0269

Vi passerade nästan Öland södra udde, men bestämde oss för att inte hälsa på Långe Jan denna gång eftersom vi varit där tidigare. Vi fortsatte uppåt längs ostsidan av Öland till vårt mål för dagen, Stenåsa camping. Härlig miljö längs vägen! Sista biten in till campingen fick vi slåss med kalvar som ville dela vägen med oss.

DSC_0273 DSC_0277 DSC_0284 DSC_0287 DSC_0288

Väl framme tyckte hundarna och vi det var intressant med korna utanför stengärdsgården. De verkade å andra sidan vara lika intresserade av oss eller om det var husbilsgrannens korvgrillning som väckte intresset?!

DSC_0289b DSC_1328 DSC_0314 DSC_0293

Vi testade campingens pizzor till middag vilket inte var helt fel. Under natten regnade det kraftfullt med litet åska i fjärran. Det mesta av åskan gick tydligen straxt söder och öster om oss enligt radarkartorna.

Dag 3 den 6 /7 2016

Efter nattens regn klarnade det upp och blev en ganska vacker morgon med vackra moln och halv-sol dessemellan.

Dagens etapp innebar en rundtur längst ostkusten upp till norra Öland och nedåt igen. Uppe vid Böda kom ett kraftfullt regn över oss, men det tog rätt snart slut.

Ett snabbstopp vid Neptuni åkrar, eller som det kallas ibland Neptuni ängar (vet inte vilket som är rätt egentligen). Vi fortsatte sedan nedåt längs Ölands västkust för att sedan via Kalmar komma fram till vårt mål för denna dag – Växjö/Evedals camping. När vi kom fram var det halvfullt och vi fick en bra plats med viss utsikt mot vattnet. Bara en timme senare fylldes det på så att alla platserna med asfalt blev belagda! Tur att vi kom fram som vi gjorde.

Dag 4 den 7 /7 2016

Så börjar då den sista etappen för denna resa. Vi lämnar Evedal och tar väg 23 nedåt till Liatorpsavfarten där vi hänger på väg 124 genom den typiskt Småländska naturen till Ljungby. För att göra det hela litet roligare tog vi gamla E4 till Markaryd och sedan väg 15 och hem där vi landade i 20 gradig värme efter ytterligare en fin rundtur.

Ännu en kortresa

Dag 1 den 27/6 2016

Vi for i halvsol och 21 grader via väg 25 till Ljungby och sedan gamla E4 till Lovsjön straxt söder Jönköping. Därifrån tog vi E4 mot Jönköping, vilket visade sig vara ett misstag då vägarbeten orsakade mycket långa köer i krypfart hela vägen till Jönköping. När vi äntligen sluppit köerna bar det vidare via Mjölby och väg 50 till våra vänner E&G vid Medevi. Som vanligt fantastiskt trevligt med god mat och härligt sällskap.

Dag 2 den 28/6 2016

Efter en natt med litet regnskurar lättade vi ankar för att fortsätta vår lilla resa. Vi åkte först mot Linköping. På vägen stannade vi till vid det fina båt och leksaksmuseet vid Göta kanal kallat Museihuset. Ett trevligt besök med flera fantastiskt roliga saker som verkligen fick en del minnen att komma tillbaka. I leksaksmuseet fick vi dessutom en improviserad miniguidning av en av de som jobbar med detta fantastiska ställe. GÖR ETT BESÖK!! Ni kommer inte att ångra er. Titta in på deras hemsida här: www: Museihuset.

Efter denna paus som blev mycket längre än vi tänkt fortsatte vi via Linköping  och väg 34 mot Rimforsa. Här vek vi av mot Åtvidabergs-hållet och följde småvägar längs bland annat sjön Åsunden via Hägerstad, väg 134, Kisamorsväg för att slutligen komma in i Horn. Här landade vi som planerat på Hornåbergs camping. Lugnt stilla och behaglig kväll.

DSC_0227 DSC_0229

Dag 3 den 29/6 2016

Vi rullade ut på morgonen för att via väg 135 ta oss ut till väg 34, som vi följde till Högsby, där vi en kort bit följde väg 37 västerut. Vi vek av på en mindre väg för att passera Grönskåra och Älghult på väg till Lenhovda.

Där vände vi söderut igen ned till Emmaboda via väg 28. Efter passage av denna metropol valde vi väg 120 till Tingsryd och senare Urshult. Slutligen svängde via av för att följa den lilla vägen de sista 6-7 km till Getnö Gård Camping.

En trevlig stor camping med många platser i en lummig skogsnatur. Till kvällen blev det mer regn, men det är rätt skönt att sitta inne i Gulliwer och höra regnet smattra på taket.

Dag 4 den 30/6 2016

Efter en skön, lugn natt passade vi på att tömma tankar och toalett inför den sista etappen hem. Den lilla smala vägen ut från campingen 6-7 km klarades av galant.

Nu bar det av längs väg 126 upp till väg 23. Sedan fortsatte vi den nedåt till Osby där väg 15 fick bära oss hemåt.

Dagen avslutades hemma efter en riktigt trevlig runda med en hel del småvägar och för oss nya campingar på programmet.

Besök hos en gammal vän

Dag 1 den 14/6 2016

Vi åker hemifrån via E6, Nissastigen, Jönköping flygplats, Karlsborg, Askersund till Läppe camping vis Hjälmarens södra strand.

Dag 2 den 15/6 2016

Nu far vi från Läppe camping väg 214, väg 56, väg 230 via Eskilstuna. Därefter E20 en bit tillbaka och sedan väg 56 igen. Sedan valde vi att åka över Kvicksund vilket var en miss för där hamnade vi i vägarbete och broöppning med runt en halvtimmes stillastående. Så småningom kom vi till E18 som vi följde en bit via Västerås mot Enköpingshållet. Halvvägs till Enköping lämnade vi E18 för att följa den gamla vägen så att vi kunde besöka våra vänner Ö&K på deras lilla gård på landet där. Efter en god måltid och mycket prat blev det så dags att träffa en gammal bekanting som vi inte sett på 22 år sedan vi sålde honom till Ö&K. Det varvår gamla islandshäst Vaengur, nu 32 år. Han var i ett förhållandevis gott skick trots litet krämpor och sin höga ålder, givetvis beroende på den fina omvårdnad han fått. Han verkade känna igen oss trots den långa separationen. Det var en härlig upplevelse att träffa honom igen.  Han har en kompis som är shetlandsponny och heter Optimist och är 8 år.

Vaengur
Vaengur och Optimist

Till slut lyckades vi slita oss från honom och vårt värdpar för att rulla vidare till Malmköpings bad och camping där vi fick en fin plats med utsikt mot vattnet.

Malmköping bad&camping

Dag 3 den 16/6 2016

Vi lämnar Malmköping för att via Katrineholm ta oss till Norrköping och ett snabbstopp där. Vi fortsatte vidare i ihållande regn via Linköping, Kisa, Vimmerby och Åseda till Växjö där vi landade på Evedals camping. Regnet tog lagom slut då vi närmade oss Växjö, vilket man får vara tacksam för.

Dag 4 den 17/6 2016

Så kommer då sista dagen även på denna resa. Det innebär hem via Ljungby. Fyllda av nya minnen landar vi så hemma igen i 22 grader och halvsoligt.

Besök i Medevi och Söderköping

Dag 1 den 24/5 2016

Vi rullar iväg för en liten runda med besök hos våra vänner E&G och Gulliwers väninna husvagnen Greta. I härligt väder kom vi fram och bjöds som vanligt på härlig mat, dryck och trevlig gemenskap.

Dag 2 den 25/5 2016

Dagen inleddes med ett besök vid Stjärnsunds slott vid Vätterms norra spets, innan vi tog farväl av våra vänner för fortsatt färd till Korskullens  camping i Söderköping. Mycket trevlig bekantskap med denna lilla pärla mitt i Söderköping.

Dag 3 den 26/5 2016

Fin promenad till och längs med Göta kanal blev det också innan vi klev ombord igen.

DSC_0091 DSC_0093 DSC_0096 DSC_0097

Så bar det av igen via väg 210 till gamla E4 mot Linköping. Sedan via Kisa, Österbymo och väg 131 till Hätte camping i Tranås. Den här campingen har blivit litet av en favorit eftersom den ligger bra till för oss, är välskött, har åretruntöppet och man möts alltid av bra service.

Dag 4 den 27/5 2016

Nu bär det av hemåt igen via Sävsjö och den lilla orten Paradis. Vidare Vrigstad, Värnamo, gamla E4, Markaryd och Laholm och så landar vi hemma efter ännu en mysig rundtur.

s

Ullared igen

Dag 1 den 26/4 2016

Gulliwers flickvän husvagnen Greta tillsammans med våra goda vänner E&G har varit hos oss några dagar. Nu bär det iväg till Ullared för en traditionell gemensam shoppingrunda.

Mycket shoppande blev det och än en gång tackade vi Knaus för den stora lastvikten i Gulliwers mage. Kvällen förflöt med sedvanlig pizza och tillbehör. Ute blåste det mycket och kallt.

Dag 2 den 27/4 2016

Kallt och kraftig blåst till och med snöblandat regn. Vi rullade iväg hemåt via en liten omväg. Därför passerade vi straxt utanför Skeppshult och följde sedan Nissastigen hemåt.

Nöjda lastade vi ur fynden efter vårt första äventyr detta år.

En husbils öden och äventyr